Franje baruna Trenka 78
23000 Zadar
tel. 023-232300
mob. 098-1626149

VoIP sve zanimljiviji

VoIP ZA i PROTIV

ZA: Troškovi telefoniranja su niži
ZA: Kompanije više ne trebaju posebne IT i telefonske zaposlenike, jer IT odjel može sve kontrolirati i popravljati
ZA: IT odjel može pratiti i rješavati mrežne probleme s udaljenih lokacija

PROTIV: Početni troškovi mogu biti visoki
PROTIV: Neki servisi neće raditi

Da je VoIP sve zanimljiviji u poslovnoj primjeni, pokazalo se jednom neobičnom zgodom tijekom održavanja konvencije Republikanaca u New Yorku. Tada su naime, mnoge kompanije pribjegle VoIP-u kako bi izbjegli gužve koje su se tih dana stvorile. Njihovi zaposlenici ostajali su kod kuće pa su uz sve blagodati tehnologije, za komunikaciju s uredom koristile VoIP, obavljajući posao jednako produktivno kao da su u kompaniji. Za mnoge tvrtke baš je ta konvencija, kažu, bila neophodni switch koji ih je natjerao da se prebace na VoIP. No, gužve su najmanji problem i možda čak najmanji razlog prelaska na VoIP, najveći motiv je dakako ušteda, a ona, pokazuju istraživanja, može biti znatna.

Voip
Po istraživanju "Convergence: Reality at Last" Nemertex Researcha, u korporativnim okruženjima uvođenje VoIP-a po korisniku košta između 525 i 1512 dolara, dok se ušteda kreće između 9600 i 26000 dolara, ovisno dakako o veličini kompanije i sličnim parametrima.
Konzultantska kuća Deloitte Touche u svom izvještaju nazvanom "Getting off the Ground: Why the move to VoIP is a decision for all CXOs" predviđa pak kako će do 2006. godine dvije trećine od 2000 vodećih globalnih kompanija početi s implementacijom VoIP-a na desktope. Sudeći po njihovom istraživanju čak je 84 posto ispitanika (čelnici kompanija), kao glavni razlog uvođenje VoIP-a navelo uštedu kao ključni motiv uvođenja. No, osim toga, VoIP ima mogućnost transformirati call centre i telekomunikacijske alate unutar pojedine kompanije. Od onih koji VoIP već imaju, utvrđeno je, njih 79 posto zadovoljno je tehnologijom i onime što pruža.

"Performanse VoIP-a u počecima su bile znatno lošije nego danas, pri čemu je kvaliteta glasa bila slabija od analognih sustava. No, padom cijena opreme te unaprijeđenjem u tehnološkom smislu providera, i VoIP je postajao sve bolji, da bi danas bio znatno kvalitetniji", zaključuju u Deloitte Touche, naglašavajući kako je riječ o vrlo važnoj novoj tehnologiji, koja će, ukoliko se pažljivo i pametno uvede, smanjiti telekomunikacijske troškove malim i velikim kompanijama.
Do sličnih su rezultata došli u Goldman Saschu istraživanjem "IT Spending Survey", provedenim u listopadu. Tako je 29 posto ispitanika (također čelnika vodećih svjetskih kompanija) reklo kako VoIP planiraju instalirati u sljedećih dvanaest mjeseci, a u ovoj konzultantnskoj kući smatraju kako je VoIP ušao u poslovni mainstream.

IP je budućnost

Sredinom proteklog mjeseca kompanija SBC Communications potpisala je ugovor s Microsoftom (vrijedan 400 milijuna dolara), po kojem će koristiti njihovu IPTV softversku platformu, a kojom će ući na IP-u temeljene TV servise, no osim toga od siječnja će početi i s VoIP ponudom njihovim trenutnim broadband korisnicima. Trenutno takvih korisnika imaju oko 5 milijuna, a za sada, nudit će servis u trinaest država SAD-a. "Mi znamo da je IP budućnost", komentirali su u SBC Communicationsu.

Ova bi bi usluga trebala korisnicima dati povoda da SBC-u ostanu lojalni, a da bi VoIP mogao biti ključ lojalnosti pokazala je i kompanija Time Warner koja je osnovala Time Warner Cable Voice Services, koji će se pobrinuti da se "digitalna telefonija" implementira u sva područja gdje kompanija djeluje, odnosno da se korisnicima ponudi i ova vrst telefonije. "Osnivanje novog odjela, Time Warner Cable Voice Services, formalizira naše napore u proteklih nekoliko godina u razvoju VoIP-a kao korisničkog proizvoda", rekli su u time Warneru. Obzirom da njihov kablovski odjel ima bazu od gotovo 11 milijuna pretplatnika u 27 država SAD-a, jasno je i da bi VoIP, ukoliko se korisnici za uslugu odluče, mogao biti dobar generator prihoda.

VoIP over Wi-Fi

Nakon Voice over IP usluge, rastom Wi-Fi-ja, pojavljuje se i VoWiFi odnosno VoIP over Wi-Fi, koja će omogućiti i telefoniranje na ovaj način, a koje bi, smatra se, možda najbolju primjenu moglo naći u kompanijama koje imaju mnogo terenskih radnika, poput zdravstvenog sektora. Trenutno, usluga i jest namijenjena uglavnom kompanijama, iako se predviđa kako bi do 2006. godine, kada se pojave Wi-Fi mobiteli, moglo poprimiti šire razmjene i kod običnih korisnika i to kada mobiteli budu u mogućnost detektirati koji im je signal trenutno pristupačan, bilo da je riječ o najjeftinijem, najjačem signalu ili nekoj drugoj odlici.

Analitička kuća In-Stat/MDR predviđa kako će Voice over IP biti jedan od dva najveća pokretača rasta Wi-Fi-ja. Kritičari s druge strane tvrde kako Wi-Fi nije dizajniran za prijenos glasa no inženjeri su to pobili razvivši nove standarde, za koje se očekuje da budu odobreni sljedeće godine. "Trenutno, 40 se posto bežičnih poziva 'događa' unutar područja same korporacije", kažu u kompaniji Chantry Networks "pa bi i korištenje Wi-Fi-ja za glas znatno moglo smanjiiti troškove pojedinih tvrtki".

Kompanija SBC najavila je kako će putem Cingulara korisnicima ponuditi VoIP mobilne uređaje početkom 2006. godine, a koji će se moći koristiti putem SBC-ovih bežičnih točaka. Prije toga, Wi-Fi mobilne uređaje bi trebali predstaviti Motorola u suradnji s HP-om, Nokia (već je integrirala Wi-Fi u Communicator seriju) te NEC. Analitička kuća Yankee Group predviđa kako će u skoroj budućnosti jedna trećina poziva biti preko Wi-F-ja, a na ovo računaju ranije spomenuti američki operateri Cingular te Sprint PCS. U Velikoj Britaniji, na ovu uslugu sprema se BT.

Bez imalo sumnje, složit će se većina analitičkih kuća, ali i svi oni koji razvoj tehnologije prate, VoIP je jedna od sljedećih velikih stvari koja će promijeniti način na koji komuniciramo, ali i stanje na telekomunikacijskom tržištu te dijelom i u IT poslovnom svijetu. Iako se već sada dosta razgranao, VoIP je ipak tek u povojima, no u poslovnom smislu, kako su zaključili u Goldman Saschu, sve je bliže mainstreamu pa možemo očekivati kako će se i u Hrvatskoj razviti u relativno kratkom roku, te omogućiti običnim i poslovnim korisnima da smanje troškove poslovanja.

VoIP i po doma
Osim u poslovnim okruženjima VoIP veliku šansu dakako ima i u domaćinstvima. Istraživanjem analitičke kuće Jupiter Research ("Broadband Telephony: Leveraging Voice Over IP to Facilitate Competitive Voice Services") utvrđeno je kako bi VoIP u Sjedinjenim Američkim Državama 2009. godine moglo imati oko 12,1 milijuna domaćinstava. Do kraja ove godine brojka bi se trebala kretati oko 400 000 VoIP domaćinstava. Iako navode kako mnogi na VoIP prelaze zbog nižih troškova i oni s boljim prihodima pokazuju začuđujuće velik interes. Također se navodi da mlađi korisnici sve manje interesea pokazuju prema fiksnim, a sve više prema mobilnim uređajima, pa su, vjeruju, i najveća konkurencija VoIP-u mobilni oparateri. U SAD-u VoIP se najviše koristi za PC to PC odnosno IM chat (11 posto), za komunikaciju tijekom igranja online igara (4 posto), te kao primarna telefonska linija (3 posto).

piše: Boris Ličina Borja http://www.borja.org/